divendres, 29 de març del 2013

Coordinació i organització

El dia 25 de març vaig iniciar aquesta segona etapa de pràctiques, on desenvoluparé el projecte que vaig comentar a l’inici del blog. Els trastorns alimentaris en adolescents, prevenció des del centre educatiu.

L’objectiu d’aquesta primera setmana ha estat principalment la coordinació amb la tutora de pràctiques, tot i que ja vam tenir una reunió anterior. Aquest cop hem anat concretant més el projecte i em calendaritzat les accions a desenvolupar. També he realitzat una reunió de coordinació amb tutors de cicle de tercer d'ESO, que són els alumnes destinataris de l’acció. Així com la reunió de coordinació amb la CAD.  Per valorar la necessitats intervenció i acordar definitivament el pla a desenvolupar.

Ha sigut dificil poder calendaritzar tot el pràcticum, les reunions amb la tutora, quadrar els dies de reunions amb els tutors i la CAD, que a l’INS les tenen planificades els dimecres, i encara estem en procés de planificar les sessions de pares. Les sessions amb els alumnes han esta  més senzill de planificar, ja que es realitzen els divendres amb les hores de tutoria. Tan sols hi ha hagut problema amb un grup de 3er, ja que la sessió de tutoria, es solapa amb un altre grup, així que en aquest no podré intervenir,  però sí en la resta.

La rebuda del projecte per part dels tutors i de la CAD ha estat molt positiva, i això m'ha agradat i, a la vegada m'ha fet sentir més convençuda de realitzar aquest projecte. Ells comparteixin la importància i la necessitat de treballar el tema dels trasnstorns alimentaris en adolescents, i sobretot des de la  CAD i m’han donat idees sobre com enfocar les  sessions de pares, que em fan una mica de por... Ja veurem com va! 

dimecres, 27 de març del 2013

El projecte de pràctiques. Descripció i objectius.


El projecte que tinc previst desenvolupar en el pràcticum II s'anomena:

Els trastorns alimentaris en adolescents, prevenció des del centre educatiu.

Prevenció de l’ anorèxia i bulímia al centre d’educació secundària, a través de la promoció de l’autoestima i les habilitats socials vinculades a l’alimentació.

Concretament el projecte tracta del desenvolupament d’un pla de prevenció de trastorns alimentaris, per alumnes de 3er d’ESO de l’INS Manuel de Montsuar, a través del foment de l’autoestima i el desenvolupament d’ habilitats socials, amb sessions que captin la seva atenció i siguin pròximes a la seva realitat. També es duran a terme accions de sensibilització i informació sobre els trastorns de l’alimentació a les famílies. Aquesta activitat s’inclourà dins del pla d’acció tutoria del 2on cicle de l’ESO i comptarà amb la participació i col·laboració de la comissió a l’atenció a la diversitat de l’INS així com dels tutors de 3er de l’ESO.

Els objectius ha assolir són:

Objectius generals.

  • Sensibilitzar les famílies en relació amb els trastorns del comportament alimentari.
  • Potenciar els aspectes de creixement personal dels infants i joves que semblen contribuir i protegir-los contra aquestes patologies
  • Afavorir la detecció precoç dels trastorns a l’aula
  • Fer prevenció mitjançant habilitats bàsiques de regulació emocional

Objectius específics.

  • Fomentar el desenvolupament de diferents habilitats socials dels alumnes com l’autoestima, la resolució de conflictes, l’assertivitat, la resistència a la pressió de grup.
  • Enfortir la personalitat dels alumnes per tal que es converteixi en un factor de protecció envers diferents conductes de risc com els trastorns alimentaris.
  • Ajudar als alumnes a adquirir hàbits d’alimentació saludables
  • Promoure la reflexió sobre els ideals socials de bellesa i fomentar una actitud crítica envers els models publicitaris i del món de la moda
  • Treballar l’autoestima i l’autoimatge positiva dels alumnes
  • Prevenir i detectar possibles trastorns de la conducta alimentària
  • Informar dels recursos sanitaris de la ciutat, per tal que sàpiguen on acudir en cas de necessitar ajuda pròpia o de companys.
  • Informar als pares sobre que són, com prevenir, i com detectar els trastorns alimentaris.