dissabte, 4 de maig del 2013

Última intervenció alumnes. Alimentació saludable


Dimecres no vam realitzar la reunió de CAD ni de tutors ja que era festiu, però valorarem l’acció en la propera.

Divendres vaig dur a terme la última sessió  del projecte amb alumnes anomenada: “Hàbits saludables en l’alimentació, el plaer de compartir”, que respon a l’objectiu general  plantejat: Potenciar els aspectes de creixement personal dels infants i joves que semblen contribuir i protegir-los contra aquestes patologies. I més concretament a l’objectiu específic: Ajudar als alumnes a adquirir hàbits d’alimentació saludables.

 La metodologia usada  ha consistit en mostrar a la pantalla la definició d’alimentació i a continuació s’han mostrat les tres necessitats que les que respon: fisiològica, psicològica i sociocultural. Després es proposa als alumnes les següents qüestions. (es pot consultar el power a l'apartat, Projecte d'aquest blog, sota el títol Necessitats de l'alimentació.) Quin és el vostre plat preferit?, quin és el menjar que menys us agrada? Que en penseu de la necessitat sociocultural de l’alimentació? I de la psicològica?

A partir d’aquí és genera un debat fent èmfasi en la importància cultural de menjar en família o acompanyats.

Després es mostren noves imatges amb informacions i consell claus per ajudar a l’alumnat a tenir una alimentació equilibrada.

Finalment he passat els qüestionaris de satisfacció als alumnes, ja que era l’ultima que realitzàvem.

 

Reflexió: principalment aquesta última sessió va dirigida a prevenció dels trastorns d’alimentació de manera encoberta, fomentat la importància de tenir hàbits alimentaris saludables, en lloc d’incidir de nou en les malalties, despertant de nou l’atenció de l’alumnat, evitant que el tema els soni recurrent i tinguin mala predisposició. El psicopedagog, ha d’encarregar-se de despertar contínuament l’atenció dels alumnes, o vetllar perquè el professor conegui com fer-ho en les seves intervencions. L’atenció és la clau perquè qualsevol missatge arribi a l’interlocutor, ja que per molt bo que sigui el contingut, si no hi ha predisposició, no es complirà l’objectiu perseguit i, serem mers transmissors d’informació. El que ens interessa és la participació activa de l’alumnat, fomentant la reflexió i construcció de nous coneixements.

 

 

divendres, 3 de maig del 2013

Avaluació sessió pares


Dilluns vaig realitzar l’avaluació de les sessions amb pares amb la tutora. Buidatge de qüestionaris d’avaluació dels pares.

L’objectiu és conèixer si el projecte a assolit amb un dels objectius que perseguia que són: Sensibilitzar les famílies en relació amb els trastorns del comportament alimentari per tal d'aconseguir-ne la prevenció i/o detecció precoç.

 

Els indicadors d’avaluació establerts eren:

  • Les famílies consideren que treballar els trastorns alimentaris a l’aula i realitzar l’observació a casa és important així com quins són els principals símptomes a tenir en compte
  • Les famílies consideren que desenvolupament un paper important en la prevenció i la detecció precoç dels trastorns alimentaris.
  • Les famílies coneixen la importància de compartir els àpats amb els fills i de seguir una dieta equilibrada.

 

Adjunto qüestionari ( es similar perquè només hi cap en format imatge i s'han eliminat línies), que vam passar dimarts passat a la sessió de pares, que inclou preguntes més tan del contingut de les sessions com de valoració de la meva participació. Les qüestions estan relacionades amb els indicadors d’avaluació. També inclou una pregunta de resposta oberta per suggeriment o comentaris que puguin aportar.





Van assistir una mitja de 35 pares a les sessions, són menys de la meitat dels pares, tenint en compte els alumnes que hi ha, i realment seria millor que augmentés la participació. D’altra banda fent el buidatge dels qüestionaris,(van respondre’l 32 persones) els resultats són força positius ja que a grans trets, calculant els resultats dels conjunts de les sessions, amb percentatges de respostes, arrodonits al segon decimal, obtenim que un 0% ha respòs Gens; un 10% ha respòs Una mica; un 57% ha respòs Bastant i un 32% ha respòs Molt.

 

Reflexió: com a professionals educatius, em de conèixer quin impacte produeixen les nostres accions, per tal de saber si s’han assolit els objectius pretesos i en quina mesura. En cas de no assolir-nos en part o en la totalitat, em de replantejar-nos què ha fallat i en que em de millorar. En cas d’assolir-los també cal reflexionar sobre què ha fet que els resultats siguin els esperats per tal de repetir-ho en altres accions. Cal adoptar una postura d’humilitat, acceptar les crítiques com a constructives i autoavaluar-nos  a través de la reflexió i amb la informació que ens ha aportat l’avaluació i les nostres sensacions.

 

dimecres, 1 de maig del 2013

3a sessió alumnes. Mitjans de comunicació i assertivitat


 Divendres vaig fer la tercera sessió amb alumnes que respon a l’objectiu específic plantejat en el projecte : Fomentar el desenvolupament de diferents habilitats socials dels alumnes com l’autoestima, la resolució de conflictes, l’assertivitat, la resistència a la pressió de grup.

En primer lloc, vam realitzar l’activitat “El que ens transmet la publicitat 2”, té  per objectiu reflexionar sobre la veracitat dels missatges utilitzats pels mitjans de comunicació respecte al model estètic femení i els interessos reals que es troben darrera d’aquests missatges. Va consistir en exposar sota el lema “el que ens transmet la publicitat, hi ha mitjans per aconseguir aquest cos?”, imatges d’anuncis publicitaris on es veuen mitjans  suposadament eficaços per aconseguir el cos anunciat (dietes, pastilles... )

Cal comentar als alumnes que el consum de productes cosmètics, la cirugia estètica, s’estan usant habitualment i s’està convertint en una obsessió per tenir el cos perfecte i que això es transmet des dels mitjans de comunicació.

Es promou la reflexió al voltant d’aquesta idea i també sobre el negoci que amaguen aquests productes miraculosos en  mercat. També promoure la reflexió sobre la facultat de poder aconseguir un determinat cosa, quan existeixen variables biològiques diferents en cada individu.

Després del debat, vam introduir un exercici sobre assertivitat, per tal de saber dir no, davant de missatges falsos i també davant de companys que poden influir en la nostra manera de ser, portant a reproduir conductes no desitjades i que poden afectar-nos negativament.

Reflexió: es la mateixa que en la última sessió que cal fomentar la reflexió i l’actitud crítica dels alumnes com a mitjà de prevenció de conductes negatives i per a que puguin desenvolupar-se en la societat actual.

Es poden consultar les exposicions a la pestanya Projecte sota el nom "el que ens trasmet la publicitat 2" i "assertivitat"

 

 

dilluns, 29 d’abril del 2013

Reunió CAD, seguiment i treball compartit


Dimecres vaig assistir a la reunió amb els tutors de cicle i a la reunió de la CAD. A la reunió de tutors vaig comentar el cas de la nena de 3er que pateix obesitat. El tutor ja havia advertit que es relaciona amb pocs companys però no semblava preocupant. De tota manera, acordem que ho comentaré a la  CAD i valorarem que fer.

A la reunió amb la CAD, vaig comentar el cas de la nena. Hem decidit que de moment, demanarem al tutor que demani als professors que observin amb quins companys es relaciona més, si passa sola les hores d’esbarjo, si assisteix a les excursions escolars, entre altres. També demanarem la informació sobre la família, amb la que compti el tutor,(ja que com ja he comentat el tipus de família, i la manera de relacionar-se, socialitzar-se així com la importància que donin a l’aspecte físic, influència molt en el desenvolupament de trastorns alimentaris )  i més endavant es valorarà si cal intervenir.  D’altra banda, vagi compartir com havia anat la sessió amb pares i alumnes.