Es mostren els missatges amb l'etiqueta de comentaris Sessions alumnes. Mostrar tots els missatges
Es mostren els missatges amb l'etiqueta de comentaris Sessions alumnes. Mostrar tots els missatges

dissabte, 4 de maig del 2013

Última intervenció alumnes. Alimentació saludable


Dimecres no vam realitzar la reunió de CAD ni de tutors ja que era festiu, però valorarem l’acció en la propera.

Divendres vaig dur a terme la última sessió  del projecte amb alumnes anomenada: “Hàbits saludables en l’alimentació, el plaer de compartir”, que respon a l’objectiu general  plantejat: Potenciar els aspectes de creixement personal dels infants i joves que semblen contribuir i protegir-los contra aquestes patologies. I més concretament a l’objectiu específic: Ajudar als alumnes a adquirir hàbits d’alimentació saludables.

 La metodologia usada  ha consistit en mostrar a la pantalla la definició d’alimentació i a continuació s’han mostrat les tres necessitats que les que respon: fisiològica, psicològica i sociocultural. Després es proposa als alumnes les següents qüestions. (es pot consultar el power a l'apartat, Projecte d'aquest blog, sota el títol Necessitats de l'alimentació.) Quin és el vostre plat preferit?, quin és el menjar que menys us agrada? Que en penseu de la necessitat sociocultural de l’alimentació? I de la psicològica?

A partir d’aquí és genera un debat fent èmfasi en la importància cultural de menjar en família o acompanyats.

Després es mostren noves imatges amb informacions i consell claus per ajudar a l’alumnat a tenir una alimentació equilibrada.

Finalment he passat els qüestionaris de satisfacció als alumnes, ja que era l’ultima que realitzàvem.

 

Reflexió: principalment aquesta última sessió va dirigida a prevenció dels trastorns d’alimentació de manera encoberta, fomentat la importància de tenir hàbits alimentaris saludables, en lloc d’incidir de nou en les malalties, despertant de nou l’atenció de l’alumnat, evitant que el tema els soni recurrent i tinguin mala predisposició. El psicopedagog, ha d’encarregar-se de despertar contínuament l’atenció dels alumnes, o vetllar perquè el professor conegui com fer-ho en les seves intervencions. L’atenció és la clau perquè qualsevol missatge arribi a l’interlocutor, ja que per molt bo que sigui el contingut, si no hi ha predisposició, no es complirà l’objectiu perseguit i, serem mers transmissors d’informació. El que ens interessa és la participació activa de l’alumnat, fomentant la reflexió i construcció de nous coneixements.

 

 

dimecres, 1 de maig del 2013

3a sessió alumnes. Mitjans de comunicació i assertivitat


 Divendres vaig fer la tercera sessió amb alumnes que respon a l’objectiu específic plantejat en el projecte : Fomentar el desenvolupament de diferents habilitats socials dels alumnes com l’autoestima, la resolució de conflictes, l’assertivitat, la resistència a la pressió de grup.

En primer lloc, vam realitzar l’activitat “El que ens transmet la publicitat 2”, té  per objectiu reflexionar sobre la veracitat dels missatges utilitzats pels mitjans de comunicació respecte al model estètic femení i els interessos reals que es troben darrera d’aquests missatges. Va consistir en exposar sota el lema “el que ens transmet la publicitat, hi ha mitjans per aconseguir aquest cos?”, imatges d’anuncis publicitaris on es veuen mitjans  suposadament eficaços per aconseguir el cos anunciat (dietes, pastilles... )

Cal comentar als alumnes que el consum de productes cosmètics, la cirugia estètica, s’estan usant habitualment i s’està convertint en una obsessió per tenir el cos perfecte i que això es transmet des dels mitjans de comunicació.

Es promou la reflexió al voltant d’aquesta idea i també sobre el negoci que amaguen aquests productes miraculosos en  mercat. També promoure la reflexió sobre la facultat de poder aconseguir un determinat cosa, quan existeixen variables biològiques diferents en cada individu.

Després del debat, vam introduir un exercici sobre assertivitat, per tal de saber dir no, davant de missatges falsos i també davant de companys que poden influir en la nostra manera de ser, portant a reproduir conductes no desitjades i que poden afectar-nos negativament.

Reflexió: es la mateixa que en la última sessió que cal fomentar la reflexió i l’actitud crítica dels alumnes com a mitjà de prevenció de conductes negatives i per a que puguin desenvolupar-se en la societat actual.

Es poden consultar les exposicions a la pestanya Projecte sota el nom "el que ens trasmet la publicitat 2" i "assertivitat"

 

 

dilluns, 22 d’abril del 2013

2a intervenció alumnes: Autoestima i mitjans de comunicació relacionats amb els trastorns alimentaris.


Divendres vaig dur a terme la segona activitat amb alumnes. Aquest cop, tal i com teníem previst vam treballar una activitat sobre l’autoestima i també vam introduir la influència dels mitjans de comunicació en el desenvolupament dels trastorns de l’alimentació.

Objectius a assolir:

  • Treballar l’autoestima i l’autoimatge positiva dels alumnes
  • Fomentar el desenvolupament de diferents habilitats socials dels alumnes com l’autoestima, la resolució de conflictes, l’assertivitat, la resistència a la pressió de grup.
 
L’activitat sobre autoestima, s’anomena Jo sóc, inicialment, abans d’iniciar el pràcticum 2, tenia previst realitzar-ne una altra, però amb la tutora vam valorar-la massa extensa, i ens interessava quelcom més senzill, i a la vegada que fomentés més la reflexió, així com poder-ho enllaçar després amb l’activitat sobre mitjans de comunicació, que inicialment tampoc tenia prevista.

Bé l’activitat, tractava que tothom escrivís en un full 15 adjectius sobre un mateix, tot iniciant les frases amb JO SÓC.... i després compartir en comú les dificultats trobades a l’hora de definir-se a un mateix, així com la reflexió sobre si han trobat més adjectius negatius que positius, i perquè ens costa més comentar les nostres virtuts.

Va ser interessant perquè els va costar moltíssim trobar més de tres o cinc adjectius positius de cadascú! Vaig fomentar que cadascú escollís un/a company/a que els digués aspectes els agradaven de l’altre i així, poder augmentar la llista i  sortir amb l’autoestima una mica reforçada. També vaig incidir en que trobessin aspectes tant del físic com de la seva manera de ser, tot i que molt ja van fer-ho inicialment. De fet la majoria es referia a l’altre amb adjectius, com.. es bon amic, i això em va servir perquè restessin importància a l’aspecte físic.


Pel que fa a l’activitat del mitjans de comunicació, vaig utilitzar-ne una que s’anomena “El que ens transmet la publicitat 1”, L’objectiu d’aquesta sessió va ser qüestionar la idea segons la qual que una persona estigui més prima, equival a que sigui feliç i que tingui èxit, i incitar a la reflexió sobre la importància d’altres valors i qualitats diferents de les merament estètiques.

A la pantalla vaig mostrar fotografies de diferents models sota el missatge “Cal tenir un cos “perfecte” i prim per aconseguir èxit i felicitat?

Va ser un debat força participatiu i és cert, i que va servir per trencar mites, tot i que es cert, que en molts casos alguns alumnes, com es lògic no van canviar de pensar i defensaven que sí que calia ser prim per aconseguir el que vols. 

Adjunto fotografies de la intervenció, en la primera els explico la sessió i en la segona és veu una alumna omplint el full del Jo Sóc.

 


Reflexió: com a psicopedagogs hem d’intervenir en aquests i altres aspectes relacionats amb el desenvolupament dels alumnes, però em de ser conscients que la tasca no es fàcil, no podem pretendre canviar el punt de vista dels joves amb unes poques intervencions, cal deixar-los reflexionar, i sobretot fomentar que siguin persones crítiques i informades per poder prendre les seves pròpies decisions i enfrontar-se a la vida.  

diumenge, 14 d’abril del 2013

Primera intervenció amb alumnes. El psicopedagòg i el creixement dels alumnes


El divendres vaig   dur a terme la primera sessió amb els alumnes de 3er ESO, d’ESO a 1era hora amb 1B, a tercera hora amb 1A i a última amb 1C, dins de les sessions de tutoria que té planejat l’INS al Pla d’Acció Tutorial.  Aquestes sessions les dur a terme habitualment, la psicopedagoga del centre o la tutora de cicle i es treballen diferents temàtiques a més dels trastorns alimentaris, com són la el consum de drogues, l’hàbit del tabaquisme, la sexualitat entre altres.

Jo desenvoluparé les relacionades amb els trastorns alimentaris, ja que és la temàtica sobre la que he decidit intervenir. (podeu consultar l’entrada en aquest blog anomenada “ justificació de la tria del projecte”, a l’etiqueta el Projecte)

Bé, l’objectiu general d’aquesta primera sessió és potenciar els aspectes de creixement personal dels infants i joves que semblen contribuir i protegir-los contra aquestes patologies.

Com a objectius específics es plantegen:

  • Enfortir la personalitat dels alumnes per tal que es converteixi en un factor de protecció envers diferents conductes de risc com els trastorns alimentaris.
  • Promoure la reflexió sobre els ideals socials de bellesa i fomentar una actitud crítica envers els models publicitaris i del món de la moda

 

Aquesta sessió, l’he dividit en dues parts, en la primera, passi del vídeo Anorèxia Espejo de Frien.se, per tal d’introduir la sessió, posteriorment he formulat qüestions per tal conèixer què saben d’aquest trastorn, coneixements previs.

A continuació, em visionat el film “A Contracuerpo”, (podeu visionar-lo al final d’aquest blog).  A continuació, he dividit els alumnes en grups, (formats lliurement), per tal de fomentar el treball col.laboratiu, i han omplert un guió de qüestions fomentant la reflexió sobre el vídeo, després ho hem ficat en comú. Adjunto escanejat el guió de preguntes lliurat, contestat per un dels grups.


 

Durant tota la sessió, he observat les actituds dels joves vers la malaltia, ja que és informació útil per desenvolupar el projecte, fer-lo del seu interès i a la llarga detectar alumnes que puguin presentar inicis d’algun trastorn alimentari.

 

Considero que és tasca del psicopedagog  el desenvolupament d’habilitats, aptituds i actituds pel creixement harmònic de les persones i grups, de forma general, i en aquest cas, centrat en la temàtica de prevenció dels trastorns d’alimentació des del centre educatiu. És important doncs, no fer-ho només de forma individual ni centrar-se només en els casos d’alumnes amb dificultats, sinó realitzar també tasques en grup i enfocades a la prevenció.